ASV Daltonschool

De Amersfoortse Schoolvereniging is een neutraal bijzondere basisschool in het mooie Bergkwartier. Hier wordt les gegeven volgens de principes van het Daltononderwijs. Deze principes bepalen mede hoe we werken en omgaan met elkaar. We begeleiden de kinderen bij hun ontwikkeling en het verkennend ontdekken van de wereld.
De belangrijkste uitgangspunten daarbij zijn:

Vrijheid/verantwoordelijkheid. Het leren omgaan met vrijheid / verantwoordelijkheid bereiken we door binnen het schoolprogramma een ruime keuze te bieden. Wij gaan er vanuit dat het uitvoeren van iets dat je zelf hebt gekozen, bijdraagt aan het verantwoordelijkheidsgevoel. Daar is in het lesprogramma ook ruimte en tijd voor. De leerling onderzoekt en verwerkt de lesstof naar eigen inzicht.

Hierdoor ontwikkelt het kind een grotere mate van zelfstandigheid én bereiken we dat kinderen gemotiveerder zijn om te leren.

Samenwerking betekent voor ons niet alleen het samen oplossen van problemen. Meer nog bedoelen we hier de positieve invloed die kinderen op elkaar hebben: ze leren immers van elkaar. Het is dus samen werken en samenwerken.

Veelzijdige ontwikkeling
De ASV staat voor een veelzijdige ontwikkeling van het kind. We vinden het bijvoorbeeld belangrijk dat handvaardigheid en gym door vakleerkrachten worden gegeven. Naast de normale basisvaardigheden die kinderen op school leren, ligt onze prioriteit bij de emotionele ontwikkeling. Zo zijn zelfvertrouwen en het prikkelen van de nieuwsgierigheid vaste aandachtspunten.

Kenmerken van de school
De ASV telt circa 312 leerlingen, verdeeld over 12 groepen. Alle klaslokalen en de gymzaal bevinden zich op één locatie. De school is een vereniging. Leden van de vereniging zijn de ouders van de leerlingen. Zij hebben dus invloed op het beleid.

ASV Daltonschool
Johan v Oldenbarneveltln 23