Paulusschool

Onze school is een oecumenische school waar alle kinderen uit de omgeving welkom zijn.
Het team van leerkrachten heeft een duidelijk ideaal voor ogen: het gaat in onze school om veel leren en veel willen leren. Daardoor zijn onze kinderen in staat om goed vervolgonderwijs te volgen en later een goede baan te vinden. Ons motto ‘De Paulusschool, een school voor je leven’ betekent: hier wordt niet geleerd omdat het nu eenmaal moet, maar omdat het je verder helpt in het leven. De kinderen krijgen op onze school de kans om uit te groeien tot initiatiefrijke burgers die van hun leven iets willen maken. We bieden een breed onderwijspakket aan, zoals elke school voor basisonderwijs dat behoort te doen. Maar voor een aantal zaken maken wij ons extra sterk; ze geven onze school een speciaal gezicht in de wijk. We noemen dat ons profiel.

Drie speciale aandachtspunten bepalen ons profiel:
- De Taal
Wij zijn van mening dat goed taalonderwijs van essentiële betekenis is voor de toekomst van de kinderen uit onze wijk. Wij willen er alles aan doen om het taalonderwijs op een zo hoog mogelijk niveau te brengen. ‘Taal’ is bij ons niet alleen taal uit het schoolboek. ‘Taal’ heeft bij ons alles te maken met levensechte ervaringen. Dingen waarmee kinderen spelen en werken, gevoelens die ze hebben, datgene wat ze tegenkomen als we met hen naar buiten gaan. Taal heeft te maken met communicatie: verstaan wat een ander zegt en bedoelt, en zelf zijn bedoelingen duidelijk kunnen maken.
Alles krijgt bij ons op school een naam en alles wordt benoemd. Onze school is een echte taalschool.

- Ondernemend gedrag
Elk mens is voor een groot deel verantwoordelijk voor zijn eigen leven. Wie op jonge leeftijd geleerd heeft om verantwoordelijkheid te dragen, is later in staat om op zijn eigen benen staan. We gunnen al onze leerlingen een plek in de maatschappij waarin ze vorm kunnen geven aan hun eigen leven.
Daarom dagen we kinderen voortdurend uit zelf initiatieven te nemen en om mee te denken over de planning en uitvoering van hun activiteiten. Leren moet iets worden van henzelf, iets wat ze zelf willen.

- Zelfkennis en zelfvertrouwen
Wij helpen kinderen om zich meer en meer bewust te worden van hun eigen mogelijkheden en de opdracht die ze in het leven hebben. Wij streven naar talentontwikkeling van al onze leerlingen, van meisjes en jongens, van degenen die begaafd en minder begaafd zijn.

Paulusschool
Wiltzanghlaan 93