De Bijenschans Chr Nat Basisschool

Christelijke Basisschool (CBS) de Bijenschans is een school, waar een veilig klimaat heerst. Binnen dat veilige klimaat kunnen de kinderen zich goed ontwikkelen en veel leren.
We vinden het belangrijk dat ieder kind zich kan ontwikkelen tot een kind met zelfvertrouwen dat enthousiast zijn talenten ontwikkelt.

De oorsprong van de Bijenschans begint al in 1871 wanneer de Christelijke Bewaarschool wordt geopend. In 1879 vindt de oprichting van een schoolvereniniging plaats met de naam: “Vereeniging tot Bevordering van Christelijk Schoolonderwijs op Gereformeerde Grondslag”. Deze vereniging sticht in 1879 een lagere school. Zij huren daarvoor twee lokalen voor 150 gulden per jaar van de Christelijke Bewaarschool. Het schoolbestuur sluit zich landelijk aan bij de Vereeniging voor Christelijk Nationaal Schoolonderwijs (CNS) Vanaf dat moment werd er in de volksmond gesproken van de “Gereformeerde school”.

De Hervormden richtten in 1891 een nieuwe schoolvereniging op en stichtten ook een nieuwe lagere school: “ Een school met de Bijbel”. Zij start in de Kerkstraat.

Op 14 april 1953 gaat achter het Kerkplein de eerste spade de grond in voor de bouw van van een nieuw schoolgebouw, het gebouw dat 31 jaar later zou worden omgedoopt in de “De Bijenschans”. Dokter H.R. van Dop, toen de huisarts van Breukelen, zette die eerste spade.
In 1964 besluiten “De Vereeniging Eene School met den Bijbel”en de “Vereniging CNS”samen te gaan en zij worden “De vereniging voor Protestants Christelijk Onderwijs” in Breukelen.

Na een grondige verbouwing gaan in 1964 kleuterschool “de Bijenkorf”en de lagere school ”Een school met de bijbel”onder één dak verder als “De Bijenschans”.
In 1985 is basisschool “de Bijenschans”een feit. Ook de naam “ De Bijenkorf “ wordt in ere hersteld, nu in de vorm van een peuterspeelzaal.

De Bijenschans Chr Nat Basisschool
Kerkplein 14/A