Vrije School Texel St

De Vrije School Texel is een basisschool, waar iedereen welkom is. Centrale vraag is natuurlijk: Is de Vrije School Texel een school voor mijn kind? Want een school kiezen is niet zomaar iets. En waar kies je dan voor? Ongetwijfeld zult u zich breed oriƫnteren. Natuurlijk kunt u kiezen voor de school in de buurt, waar u misschien zelf op hebt gezeten. Maar u kunt ook zoeken naar de school die het beste bij uw kind past. En dan komt de Vrije School Texel misschien in aanmerking.

Een keuze voor de Vrije School Texel is niet een vanzelfsprekende. Op onze school wordt gewerkt vanuit de antroposofie, oftewel de vrijeschoolpedagogie. De uitgangspunten zijn anders dan op de meeste scholen. Wij vinden het van groot belang dat een kind zich zo breed mogelijk ontwikkelt. Dit betekent dat onze manier van lesgeven vooral gericht is op het stimuleren van de kinderen om zich intellectueel, sociaal, creatief, ambachtelijk en muzikaal te ontwikkelen, als een wezenlijke bijdrage aan hun ontwikkeling tot een vrij, zelfstandig individu.
Aanmelden.

Het mag duidelijk zijn dat instroom van een nieuwe leerling van invloed is op het nieuwe kind, maar ook op de kinderen die al op school zijn. Daarom past daarbij zorgvuldigheid.
De school heeft mogelijkheden en beperkingen om de kinderen te bieden wat er gevraagd wordt. Als hulpmiddel hierbij hanteren wij een aannamebeleid.
Doel van het aannamebeleid is:

een goede inschatting te maken van het sociaal- en cognitieve niveau van de kinderen
waardoor zorg voor de kinderen op een zo effectiefvolle wijze ingezet kan worden
en bewustwording bij de ouders wordt opgeroepen t.a.v. hun schoolkeuze.
Ouders die onbekend zijn met de Vrije School Texel kunnen een informatieset aanvragen, die bestaat uit: schoolgids, een uitgave van de vrijeschoolbeweging en een aanmeldingsformulier.
Er vindt altijd een oriƫnterend gesprek plaats.
Doel van het gesprek is:

aspirant ouders nader te informeren over de aannameprocedure en over onze school in de meest brede zin
een korte rondwandeling door (een deel van) de school kan daarin opgenomen zijn
kennismaking met de directeur
reden van aanmelding.
Zodra ouders aangeven dat zij willen overgaan tot inschrijving, wordt na overleg met de ouders contact opgenomen met de 'oude school'. Vervolgens vindt er weer een gesprek plaats en kan de leerling worden ingeschreven. Er bestaat ook altijd de mogelijkheid om enkele dagen in een klas mee te draaien.

Er zijn nog geen expertises ingevuld voor Vrije School Texel St

• Les