De Regenboog Prot Chr Jenaplanschool

De Regenboog is een Protestants Christelijke school. De naam is afgeleid van het bijbelverhaal waarin het verbond tussen God en mensen wordt bevestigd door het teken van de regenboog. Juist de rijkdom van dit verbondsteken geeft ons de ruimte om er het beste van te maken t.o.v. God, medemens en de natuur. Dit verbond geeft ons kracht om onze verantwoordelijkheden te dragen en vol vertrouwen de volgende generatie bewust te maken van die eigen verantwoordelijkheid.
Ons onderwijs is daarom ook zinzoekend. Het zal gericht aandacht geven aan levensbeschouwelijke vragen (levensvragen), aan zingeving. Dat kan meer passief; luisteren naar verhalen, gedichten, muziek, kijken naar dans en spel en naar beelden, ervaren van symbolen en rituelen en stilte, gebed en meditatie, bezinning op wat je raakt en inspireert. Het kan ook actiever handelen zijn; je inzetten voor anderen, op zoek gaan naar wat je wilt. Het kan ook zijn: samen nadenken over zinvragen, zin krijgen in school. Het heeft alles te maken met de eigen levensverhalen van de kinderen en volwassenen in de school.

Bij het werken aan deze doelstelling baseren wij ons op de gedachten van de grondlegger van het Jenaplanconcept; Peter Petersen. Hij wilde een bijdrage leveren aan een samenleving waarin mensen zich als vrije verantwoordelijke mensen willen inzetten voor anderen. Hij was zich hierbij bewust van krachten in en buiten de individuele mens die dit tegenwerken, maar bleef geloven dat het onder mensen eerlijker, waarachtiger en rechtvaardiger kan worden. De keuze voor dit concept heeft consequenties voor de schoolpraktijk. De school moet een gemeenschap zijn die kinderen in de gelegenheid stelt mens te zijn met elkaar te oefenen. Kinderen moeten een beroep op volwassenen kunnen doen, dus ook op groepsleid(st)ers. Zij worden aangesproken op hun pedagogische taak en moeten samen een koers uitzetten, waarin christelijke waarden en normen op een eigen wijze zichtbaar worden. De visie die aan deze praktijk ten grondslag ligt en die bepalend is voor ons werk verwoorden wij in de volgende 20 basisprincipes. Deze kunt u lezen in onze schoolgids.

Expertises

Er zijn nog geen expertises ingevuld voor De Regenboog Prot Chr Jenaplanschool