Alfons Ariëns RK Basisschool

Gesloten (vr 08.30 - 15.15)

Toon openingstijden

basisscholen - Alfons Ariëns RK Basisschool - kaartoverzicht

Alfons Ariëns RK Basisschool

Wij zijn een katholieke basisschool. Een school in beweging, waar een ieder de kans krijgt om zijn of haar talenten te ontwikkelen. Dit doen wij door het aanbieden van uitdagend en betekenisvol onderwijs.
Uitgangspunt van onze school is dat een kind met plezier naar school moet gaan. Dat dient de basis te zijn van waaruit we werken.

We vinden het belangrijk dat ieder kind de kans krijgt zijn of haar talenten te ontwikkelen. We zijn van mening dat dit het beste tot zijn recht komt
wanneer het kind met plezier naar school gaat. Een veilige leeromgeving en een positief onderwijskundig klimaat zijn daarin belangrijke voorwaarden om goede resultaten te behalen. De Alfons Ariëns is een school in beweging, steeds erop gericht haar onderwijs te verbeteren.

SKOFV-scholen vervullen een educatieve taak die zij mede vervullen vanuit een stelsel van spirituele en morele waarden, die hun bedding en voedingsbodem vinden in de katholieke traditie. De SKOFV geeft op eigentijdse wijze vorm aan de overdracht van die waarden en normen, die in de christelijke traditie al eeuwenlang richtinggevend zijn.

SKOFV-scholen profileren zich hiertoe op vier gebieden, te weten:
Gemeenschapsvorming
Vieren
Leren
Dienen

De katholieke grondslag impliceert dat we aandacht hebben voor alle leerlingen op de SKOFV-scholen. We houden rekening met verschillen tussen leerlingen en accepteren dat die verschillen er zijn. De katholieke grondslag houdt verder in dat we aandacht hebben voor “de mens als geheel “. Dat vindt zijn weerslag in het leerproces. Vanuit het katholieke geloof leren we de kinderen zorg te hebben voor elkaar en hun omgeving en elkaar te respecteren. Deze waarden laten we terugkomen in onze omgang met elkaar.
Bij dit alles gaan we er vanuit dat de school een gemeenschap is die niet alleen bestaat uit leerlingen en leerkrachten. Ook ondersteunend personeel, ouders, stagiaires en andere betrokkenen maken deel uit van de gemeenschap die wij 'school' noemen.
Op de Alfons Ariëns zit een groot aantal leerlingen van niet katholieke huize. Wel dienen de ouders bij inschrijving aan te geven dat ze de katholiek uitgangspunten respecteren. Door het ondertekenen van het inschrijfformulier wordt dit vastgelegd. Daarbij gaat het om christelijke feesten en gebeurtenissen die gebaseerd zijn op het kerkelijk jaar en die soms worden georganiseerd in samenwerking met de plaatselijke parochie.
Uiteraard worden de feestdagen van andere godsdiensten ook gerespecteerd.

Gesloten
Opent vandaag om 8.30