Daltonschool Hengelo Zuid

Welkom bij de Dalton Hengelo Zuid

De openbare Daltonschool telt twee locaties: de Vöckerschool en de Breemarsschool. Beide scholen werken volgens hetzelfde concept, het Daltononderwijs. Deze onderwijsvorm wordt gekenmerkt door drie principes: samenwerking, vrijheid in gebondenheid en zelfstandigheid. Deze uitgangspunten zijn terug te vinden in de dagelijkse praktijk van de omgang met kinderen en leerkrachten. Ook ouders zijn binnen de scholen actief.

Wij vinden de samenwerking en de verantwoordelijkheid tussen allen die bij ons onderwijs betrokken zijn van groot belang. De kinderen mogen elkaar helpen, samen overleggen en samen opdrachten uitvoeren. Zij hebben de vrijheid hun eigen week in te delen binnen de taak die door de leerkracht gegeven wordt. Ze kunnen behalve het eigen klaslokaal ook de overige ruimte van het schoolgebouw benutten. Het verwerken van de lesstof gebeurt zo zelfstandig mogelijk na instructie van de leerkracht. De leerweg die de kinderen volgen is verschillend, ieder op eigen niveau en tempo.

Dit geheel komt tot uitdrukking in een sfeer van vriendschap, vertrouwdheid en veiligheid als basis voor onderwijs en opvoeding.

De tussenschoolse opvang wordt in beide scholen door ons zelf geregeld, terwijl de naschoolse organisatie wordt verzorgd door Catalpa in het gebouw van de Vöckerschool. De kinderen van de Breemarsschool die hiervan gebruik maken worden opgehaald door een van de begeleiders.

Daltonschool Hengelo Zuid
Breemarsweg 483