Michaël School Haarlemmermeer

De Michaël School Haarlemmermeer in Hoofddorp is vrij én gestructureerd
‘Vrij’ betekent dat de leerkrachten de vrijheid hebben om het lesprogramma aan te laten sluiten bij de behoefte en de leeftijdsfase van de leerlingen. Hierbij vormt de structuur van de leerlijn de basis van het lesprogramma. “Vrij” wil dus niet zeggen: vrijblijvend, in tegendeel. De Michaël school biedt kinderen een duidelijke leer- en werkstructuur. De Michaël school is een vrijeschool, die aangesloten is bij de Vereniging van Vrijescholen.

Taal, rekenen én kunstzinnig onderwijs
De Michaël School vindt het heel belangrijk dat kinderen goed leren lezen, spellen en rekenen. Dat zijn de "instrumenten" waarmee je op de middelbare school en in de maatschappij vooruit komt. Maar om je te ontwikkelen heb je meer nodig dan alleen lezen, spellen en rekenen. Je kind wil zich oriënteren op de wereld. Daarvoor zijn de vakken wereldoriëntatie en techniek. Maar ook op sociaal én emotioneel gebied willen kinderen zich ontwikkelen en oriënteren. Op de Michaël school leert je kind dat door middel van toneel, samenwerken, samen-zingen, tekenen en schilderen.

Duurzaam onderwijs?
Het belang van "Duurzaam" wordt steeds duidelijker. Je wilt voor je kind graag een wereld die lang meegaat. Steeds meer mensen gaan zorgvuldig om met energie, voeding, gezondheid en grondstoffen. De Michaël school wil kinderen voorbereiden op een duurzame toekomst. Daarvoor stellen we ons vragen: Wat zouden de aarde en de maatschappij nodig hebben? Hoe zou je willen dat de toekomstige mensen daarmee omgaan? Wat kunnen ze daarvoor leren?
Allereerst een diep geworteld respect, voor je medemensen én voor de aarde en natuur. Wanneer je als kind positieve ervaringen opdoet met andere mensen en met de natuur, ervaar je verbondenheid. Als volwassene zie je jezelf dan als deel van de mensheid, als deel van de natuur.

Respect voor de natuur
Je kind leert op de Michaël school respectvol omgaan met de natuur. Dat doen we door middel van de jaarfeesten die we vieren, door de manier waarop we over de natuur spreken en door naar buiten te gaan: de natuur of de schooltuin in. Door onze jaarfeesten leert je kind de zinvolle samenhang kennen, die aan de natuur ten grondslag ligt. De kringloop van lente, zomer via herfst naar de winter, die ruimte maakt voor het nieuwe begin van de lente. Een kringloop waarin de samenhang zichtbaar wordt tussen wat je doet en de levensprocessen in de natuur.

Er zijn nog geen expertises ingevuld voor Michaël School Haarlemmermeer

• Les