De Baggelaar Christelijke Basisschool

Samen met peuterspeelzaal De Klodderpot en OB school Heidaschool maken wij sinds 2005 gebruik van de multifunctionele accommodatie De drie turven. De school gaat uit van de Vereniging voor Christelijk Basisonderwijs te Munnekeburen. De vereniging is opgericht in 1918 en wordt vertegenwoordigd door een bestuur.

We zijn trots op onze Baggelaar omdat onze school zich kenmerkt door haar vertrouwde, huiselijke sfeer. Middelpunt hierin vormt onze eenduidigheid en vastigheid die bij kinderen en ouders gevoelens van veiligheid en welbevinden oproepen. De Baggelaar staat voor geluk, gelukt, gelukkig en gelijkwaardig zijn. CBS ‘De Baggelaar’ wil vanuit haar trots en vanuit haar missie in de eerste plaats gezien worden als een vormingsinstituut waar de veelzijdige ontwikkeling van kinderen centraal staat. We zijn steeds op zoek naar datgene wat kinderen gevoelens van geluk geeft, wat kinderen het gevoel geeft dat iets gelukt is, wat kinderen kansen biedt om gelukkig te zijn, wat kinderen zicht geeft op het gelijkwaardig zijn tussen alle anderen.

Daarbij horen een aantal ingrediënten:
1. We dragen bij aan het opvoeden van kinderen tot navolgers van Christus: sociaal, bewogen, evenwichtig en gericht op ieders geluk.
2. We zijn een school waar kinderen, ouders en hun leerkrachten graag naar toe komen.
3. We groeperen kinderen in jaargroepen, waarbij verschillende leeftijden in één lokaal samenkomen. We denken dat we op deze manier een brede ontwikkeling kunnen stimuleren en het welbevinden van kinderen kunnen waarborgen.
4. Binnen de brede ontwikkeling neemt het aanleren van de instrumentele vaardigheden, zoals lezen en rekenen, een belangrijke plaats in. We besteden daaraan veel tijd.
5. Om gevoelens van geluk te bewerkstelligen hebben we structuur, regelmaat en een goede werksfeer voor kinderen en leerkrachten hoog in ons vaandel staan.
6. We doen een beroep op zelfstandigheid en verantwoordelijkheid van de kinderen en proberen hen daarin te ontwikkelen.
7. We maken gebruik van de talenten van kinderen en leerkrachten om elkaar te ontwikkelen.
8. Ouders bieden we alle ruimte om ons te vertellen hoe we hun kind(eren) gelukkig kunnen laten zijn: de deur staat open.
9. We nemen weloverwogen en via vaste procedures maatregelen als we ontdekken dat het geluk van kinderen onder dreigt te sneeuwen.
10. In het leidinggeven wordt eerlijk delen en eensgezindheid benadrukt. De schoolleiding zoekt naar consensus. Mocht dat niet lukken dan wordt toch eensgezindheid verwacht.

Expertises

Services