Jozef Roomskatholieke Basisschool Sint

Het is onze taak als school om de kinderen van hun kleutertijd tot groep 8 te begeleiden in de ruimste zin van het woord en ze op weg te helpen naar zelfstandigheid. We proberen de kinderen zoveel mogelijk veiligheid en geborgenheid te bieden, waardoor de kinderen zichzelf leren kennen, hun emoties leren uiten en beheersen, zelfvertrouwen krijgen en leren omgaan met elkaar op basis van gelijkwaardigheid. Prestaties op leergebied vinden we belangrijk. Bovendien streven we ernaar de kinderen zo zelfstandig mogelijk te laten werken door ze te leren creatief te zijn in het oplossen van problemen. En dit begint al bij de kleuters! Naast kennisoverdracht willen we de leeringen in de gelegenheid stellen zich naar eigen aard en aanleg te ontwikkelen. Hierbij proberen we de creatieve vorming, de ontwikkeling van het kritisch denken en de gemeenschapszin, nodig in onze multiculturele samenleving, tot hun recht te laten komen.

Samenwerken is één van de kernwoorden van onze visie. Terecht, want het beschikken over sociale vaardigheden en het kunnen samenwerken heeft iedereen in zijn hele leven nodig. Samenwerken wordt in alle klassen dagelijks gedaan. Dit kan door samen aan een opdracht te werken bij een vak, samen te spelen, maar ook door een gezamenlijk werkstuk te maken. Er wordt niet de hele dag samengewerkt. Er is ook tijd voor individueel werken en klassikale werkvormen. Coöperatief leren staat helemaal in het teken van samenwerken. Bij coöperatief leren wordt er zo gewerkt dat alle leerlingen betrokken zijn en er zoveel leerlingen mogelijk tegelijkertijd actief zijn. Dit gebeurt bij alle vakken door uitgekiende samenwerkingsvormen: didactische structuren.

Jozef Roomskatholieke Basisschool Sint
Papenhoeflaan 41/A