Apollo Openbare Basisschool Daltononderwijs

De Apollo is een kleine basisschool in Prinsenbeek. Een kleine, maar vooral ook een hele goede en fijne school, waar iedereen zich thuis voelt!

Het daltonconcept vindt zijn oorsprong in de ideeën van Helen Parkhurst uit Dalton in Amerika. Binnen het concept zijn drie zaken erg belangrijk:

1. Verantwoordelijkheid
2. Zelfstandigheid
3. Samenwerking

Deze drie principes lopen als een rode draad door onze school. Door alle leerjaren, door het lesaanbod, door de onderwijskundige benadering van de leerlingen, door alle binnen- Meen buitenschoolse activiteiten, door de dagindeling, door ons team, door de ouders en natuurlijk vooral door………de kinderen zelf.

Op onze school wordt gewoon goed onderwijs gegeven. We rekenen, lezen, zijn bezig met taal en wereldoriëntatie enz. We gebruiken dezelfde boeken als veel andere scholen, we gebruiken dezelfde toetsen en doen bijvoorbeeld mee aan de CITO Eindtoets. Toch wordt er bij ons 'anders' geleerd. Het anders leren zit vooral in de manier waarop wij met het onderwijs en met de kinderen omgaan. Wij willen dat de kinderen leren zelf keuzes te maken, zelf te plannen, zelf hun tijd in te delen, zelf naar antwoorden te zoeken. Dat kan alleen, maar ook in samenwerking met anderen. Belangrijk bij dit alles is dat het kind zelf een actieve rol heeft bij het leren, zelf een stuk verantwoordelijkheid daarvoor heeft en neemt.

Natuurlijk helpen en ondersteunen wij de kinderen bij het leren. Daarbij gaan wij ervan uit dat ieder kind verschillend is, dat ieder kind eigen en verschillende kwaliteiten heeft en dat ieder kind zich ontwikkelt op een eigen manier. Belangrijk daarbij is dat wij niet alleen de leerprestaties belangrijk vinden, maar ook de ontwikkeling van een kind op andere gebieden. Uitgangspunt daarbij is een positieve kijk op het kind!

Expertises

Er zijn nog geen expertises ingevuld voor Apollo Openbare Basisschool Daltononderwijs

• Les

Apollo Openbare Basisschool Daltononderwijs