De Dukdalf Openbare Basisschool

De Dukdalf is een openbare basisschool en is gehuisvest in een mooi gebouw in de Rotterdamse wijk Feijenoord. De school telt ongeveer 110 leerlingen. In de afgelopen jaren hebben we nieuw meubilair gekregen en is de vloerbedekking vervangen door marmoleum. Ook is het hele sanitair vernieuwd. Tot slot zijn alle krijtborden vervangen door stofvrije digitale borden.

Naast al deze fysieke veranderingen wordt er ook hard gewerkt aan een didactische vernieuwing. De school wordt een Daltonschool.

De drie belangrijkste principes van Daltononderwijs zijn:

vrijheid in gebondenheid

zelfstandigheid

samenwerken

Kort samengevat houdt dit in dat uw kind leert zelf verantwoordelijk te zijn voor zijn/haar eigen werk. Het kind kan zelfstandig leren op eigen niveau en leert problemen zelfstandig op te lossen. Daarnaast leert het kind samenwerken, anderen te helpen maar ook zelf hulp te vragen.

Er worden regelmatig groepsinstructies gegeven, waarna de leerlingen zelfstandig aan de slag kunnen. Kinderen die extra hulp nodig hebben, kunnen op zo´n moment verlengde instructie krijgen. Ook werken wij met handelingsplannen om achterstanden goed aan te pakken of extra verdieping aan te bieden om een kind op een hoger niveau te krijgen.

De Dukdalf Openbare Basisschool
Persoonsstraat 1