Geopend tot 14.30

basisscholen - Nicolaas Rooms Katholieke Basisschool - kaartoverzicht

Nicolaas Rooms Katholieke Basisschool

De Nicolaasschool is een katholieke school, die toegankelijk is voor iedereen, die zich thuis zal voelen op onze school en alle onderwijsactiviteiten onderschrijft, zoals ze aangeboden worden.
Identiteit.
Streven naar een gemeenschap, waarin respect voor jezelf, voor de ander(en) en voor het andere, staat centraal in onze school.
De school is een open katholieke school. Dat betekent dat ieder kind hier de kans krijgt om te groeien en te bloeien en te leren van betekenis te zijn voor de ander.
Belangrijke uitgangspunten hierbij zijn veiligheid en een positief zelfbeeld, respect, begrip, tolerantie en zorg voor elkaar.
Dit uit zich o.a. doordat ouders en kinderen warmte ervaren in de zorg naar elkaar, door het geloof in de toekomst, door gemeenschapszin, vieringen en door de zorg voor de schepping.
Wij, leraren en begeleiders, willen dat vooral laten ervaren door de eigen houding ten opzichte van de kinderen. Daarin zijn wij een voorbeeld.
We laten de kinderen op een begrijpelijke manier kennis maken met de waarden en normen, die bij de katholieke levensovertuiging horen. Als hulpmiddel hierbij gebruiken we de methode ‘Trefwoord’, die de leefwereld van het kind centraal stelt. Twee thema’s (voor- en najaar) worden afgesloten met een viering in de Nicolaaskerk.
De 1e Heilige Communie in groep 4 en het Vormsel in groep 8 worden op school voorbereid in de vorm van een project. Hoewel niet alle kinderen deelnemen aan deze katholieke sacramenten, vinden wij het belangrijk dat alle kinderen van de groep hierbij betrokken zijn. De voorbereiding en uitvoering van de vieringen vinden plaats onder leiding van ouders en de parochie in samenwerking met de desbetreffende leerkrachten.
Profilering.
De Nicolaasschool wil zich vanuit haar eigen overtuiging onderscheiden en kwalitatief profileren, om een gevarieerd aanbod van hoogwaardig onderwijs te creëren.
Onze school wil zich profileren als:
• school met aandacht voor het individu,
• school met openheid en eerlijkheid.
• school met gemoedelijkheid en vriendelijkheid.

Expertises

Open