De Dijsselbloem Basisschool

Heel bewust wordt niet alleen klassikaal les gegeven. Wij reserveren ook tijd voor het werken met individuele kinderen of met kleine groepjes. Voor een goede organisatie is het belangrijk dat kinderen hun eigen werk goed kunnen plannen. Daarbij moeten ze de informatie, ook anders dan bij de leerkracht, kunnen krijgen. In alle groepen wordt gewerkt met een dag- of weektaak. Na de instructiemomenten kunnen de kinderen aan het werk. Daarbij kunnen ze zelf bepalen welke van de aangeboden taken ze eerst uitvoeren en welke later.

Hierdoor worden de kinderen gestimuleerd om zelfstandig te werken en eigen verantwoordelijkheid te nemen. Uiteraard houdt de leerkracht dit proces nauwlettend in de gaten.

In de kleutergroepen leren de kinderen al zelfstandig kiezen en werken met het gebruik van een werkbrief. De remedial teacher, de intern begeleider en de leerkrachten geven allen buiten of in de klas extra begeleiding. Binnen De Dijsselbloem heeft iedere groep een eigen groepslokaal. De groepen 1 en 2 (kleuters) zijn heterogeen samengesteld.

Pedagogisch-didactisch klimaat.
Wij streven ernaar dat kinderen met plezier werken aan een goede basis voor hun toekomst. Naast de taak goed onderwijs te geven, hebben wij ook een opvoedende taak. Het is belangrijk dat er op school een sfeer heerst van veiligheid en vertrouwen, waarin wij kinderen leren elkaar te respecteren, te accepteren en iets voor de ander over te hebben. Wij besteden daarom in het onderwijsprogramma, naast leren, ook veel aandacht aan gezamenlijke activiteiten, zoals de Kerst- en Paasviering, het schoolreisje en de jaarlijkse schoolsportdag. Bij de organisatie van deze activiteiten werken team en ouders samen. Ieder kind komt op onze school zo veel mogelijk tot zijn recht. Eerlijkheid, respect, rechtvaardigheid, tolerantie en naastenliefde zijn de sleutelwoorden op onze school.
We zijn alert op discriminatie en pesten en werken vooral aan het voorkomen ervan. Het is de bedoeling dat uw kind veel leert en elke dag met plezier naar school gaat.
De leerkrachten doen er alles aan om uit uw kind te halen wat erin zit, zodat aan het einde van de basisschool ieder kind klaar is voor het voortgezet onderwijs. Daarbij speelt u als ouder een belangrijke, stimulerende rol. Uiteraard gelden er op school allerlei regels. Orde en regelmaat zorgen er voor dat er ruimte en aandacht voor elk kind is. Natuurlijk wordt er wel eens een kind gestraft. Maar we steken veel meer energie in het waarderen van goed gedrag.

De Dijsselbloem Basisschool
Delflandlaan 6