Montessorischool Weert

Onze school maakt sinds 1999 deel uit van de Stichting voor Montessori-onderwijs Zuidoost Nederland (Mozon), een stichting die 4 Montessoribasisscholen bestuurt. Deze scholen bevinden zich in Helmond, Venlo, Weert en sinds 2009 ook in Venray.

Op dit moment zitten er ongeveer 394 kinderen bij ons in Weert op school, zij zijn verdeeld over 15 groepen. We hebben 4 onderbouw-, 5 middenbouw-, en 6 bovenbouwgroepen.

Sinds maart 2010 hebben we een kleinere Montessorischool aan de Emmasingel in Weert, die bestaat uit twee onderbouw- , twee middenbouw- en twee bovenbouwgroepen. Zo is de doorgaande lijn optimaal, kinderen kunnen immers bij elkaar op bezoek en kennis nemen van alle aspecten van ons onderwijs.

Zowel op locatie Wiekendreef als Emmasingel zal Korein Kinderplein een vaste partner zijn in onderwijs en opvoeding.

Wij vormen samen ‘Montessoricentrum Weert'. Op “Montessoriaanse” wijze kunnen kinderen nu van 0-13 jaar worden begeleid en is er een prachtige mix van opvang, opvoeding en onderwijs!

De Montessorischool Weert valt te omschrijven als een school die principieel werkt volgens de methode van Montessori en ook goed wil anticiperen op nieuwe onderwijskundige ontwikkelingen. Kort en goed zou je ons kunnen omschrijven dat wij een school willen zijn waar je veel kunt leren maar dat ook de manier waarop dit gebeurt erg belangrijk is.

In de traditie van vernieuwing, past voor ons op school steeds weer de vraag: 'Doen we de dingen goed, zoals wij ze doen?' In de praktijk betekent dit dat we de pedagogische motieven van Maria Montessori trouw blijven, maar er niet voor schromen om - aanvullend - nieuwe elementen, die in ons onderwijs belangrijk zijn, toe te voegen. We letten er heel goed op dat dit zó gebeurt dat kinderen er zelfstandig mee aan de slag kunnen. Montessori zou niets liever hebben gewild!
Wij vinden dat een basisschool midden in de maatschappij dient te functioneren. Niet alleen lesgeven is van belang, ook ouders helpen in de opvoeding van kinderen dient aan de orde te komen. We hebben het in Nederland heel vaak over ‘normen en waarden’ die kinderen op school zouden moeten leren. Daar zijn we het mee eens. We prijzen ons gelukkig dat dit al basaal ons systeem is ingebed. Kinderen kunnen bij ons op school oefenen op sociaal-emotioneel gebied.

Montessorischool Weert
Wiekendreef 101