Daltonschool De Meene

Christelijke basisschool “De Meene” is een Christelijke basisschool waar leerlingen zitten van diverse godsdienstige richtingen.Er wordt met respect omgegaan met andermans mening en geloof.

De school is een voortzetting van een school die in 1931 in de buurtschap “ De Meene “, ten oosten van het dorp Zelhem, werd gesticht. Dat de school dezelfde naam heeft gehouden is het gevolg van een bewuste keuze.

De naam betekent iets. De naam van de buurtschap “De Meene” herinnert aan vroeger tijden. Buiten het dorp lag grond die gemeenschappelijk gebruikt werd. Bewoners van het dorp hadden het recht om op deze “Meenegronden” (vaak ook Markegronden genoemd) vee te mogen inscharen, hooi te winnen, plaggen te steken, turf te graven of hout te halen.

Gemeenschappelijk bezit en dus gemeenschappelijk werkterrein is ook op deze school “De Meene” van toepassing. Vandaar de naam.

De school ligt vlakbij het centrum van Zelhem in de wijk “Schildersoord”. De school is goed bereikbaar met fiets en / of auto. Veel kinderen uit de omliggende wijken en uit het buitengebied o.a. “De Meene”, bezoeken onze school.

Intern telt het gebouw 8 leslokalen, waarvan twee voor de kleutergroepen. Ook zijn er aparte ruimtes voor IB/RT werkzaamheden, een ruime personeelskamer en hebben de directeur en de adjunct elk een goede ruimte voor hun werkzaamheden. Verder hebben we de beschikking over een grote gemeenschapsruimte met een podium.

Rondom school is een ruime speelplaats met verschillende speeltoestellen. Alle groepen zitten in één gebouw. Het is laagbouw, dus geen verdieping en er is geen dependance. Voor de bewegingsonderwijslessen van groep 1 t / m 8 kunnen we beschikken over de sporthal “De Pol” die naast de school staat.

De zwemlessen voor de groepen 3 en 4 worden verzorgd in het zwembad “De Brink”, op ongeveer 5 minuten lopen verwijderd van school. De culturele voorstellingen vinden plaats in Cultureel Centrum “De Brink” en soms in de schouwburg “Amphion” te Doetinchem en filmvoorstellingen in Cinema City te Doetinchem.

Daltonschool De Meene
Frans Halsstraat 25