Basisschool Marco Polo

Een school blijft een school, dus ook bij ons staat het lesprogramma vaak in het teken van lezen, schrijven, rekenen en begrijpend lezen. Maar regelmatig gaat het er ook anders aan toe.

Ons onderwijsconcept is gebaseerd op de visie van Loris Malaguzzi, een pedagoog die het Reggio Emilia onderwijs concept halverwege de vorige eeuw in Italie heeft uitgedacht. Zijn uitgangspunten heeft hij prachtig verwoord in zijn gedicht "Zeker, de honderd is er". Zie voor een uitgebreide tekst onze website.

Aan de hand van thema's komt de lesstof van de wereldoriƫnterende vakken geintegreerd aan bod.Komt u op zo'n moment onze school binnen wandelen, dan ziet u ijverige kinderen werkend aan het thema tijdens het atelier muziek, dans/drama, koken of techniek. In de ontdek-, eet- en werktuin leren zij alles over natuur en milieu. Verder mogen ze een eigen leervraag handen en voeten geven tijdens het atelier beeldende kunst. Het eindresultaat presenteren ze aan de medeleerlingen en ouders. Zo blijft u als ouder ook betrokken.

Naast verbreding en verdieping van de reguliere lesstof, vinden hoogbegaafde kinderen hun uitdaging in onze plusklas. Daar gaan ze gezamenlijk aan de slag met bijvoorbeeld een cursus Spaans, een schaaktoermooi, techniekprojecten of met het maken van webquests. Resultaat: de motivatie om te leren groeit, ze gaan weer met plezier naar school en vinden het leuk om samen te werken.

Vrijwel alle basisscholen hanteren het protocol dyslexie. Op basisschool Marco Polo gaan we nog een stapje verder. Om te beginnen maken alle leerlingen van groep 5 de Dyslexie Screening Test (DST) Leerlingen met een risicoscore krijgen een uitgebreid vervolgonderzoek en indien nodig een dyslexie verklaring.

Jong geleerd is oud gedaan. Daarom bieden wij al in de kleutergroep op een speelse manier activiteiten in het Engels aan. Daarbij kunt u denken aan het zingen van liedjes, spelen van spelletjes, opzeggen van gedichtjes en een Engelse versie van Jan Klaassen in de poppenkast. De Engelstalige activiteiten breiden we in de middenbouw uit en vanaf groep 7 en 8 komt er ook lees- en schrijfvaardigheid bij.

Bezoekt u onze website voor een uitgebreide informatiewandeling door de verschillende rubrieken.

Services

Er zijn nog geen expertises ingevuld voor Basisschool Marco Polo