Montessorischool Bergen op Zoom

De eerste Montessorischool in Bergen op Zoom bestaat sinds 1984. Het is een neutrale, bijzondere, brede basisschool voor kinderen van 4 tot 12 jaar. Neutraal wil zeggen dat geloof geen rol speelt. De school is bijzonder, omdat ze niet wordt bestuurd door de gemeente maar door de Stichting Algemeen Bijzonder Basis-Onderwijs (ABBO). Een brede school werkt samen met organisaties voor kinderopvang, sport en cultuur. Bij de Montessorischool zijn dat bijvoorbeeld peuterspeelzaal 'Ons Marieke' en de buitenschoolse opvang 'Kids City'.

Montessorischolen in Nederland zijn allemaal vernoemd naar een arts uit Italiƫ: Maria Montessori. Zij ontwikkelde een manier van lesgeven die anders is dan bij andere basisscholen. De interesse van kinderen voor verschillende onderwerpen verschilt van tijd tot tijd en daarmee ook het gemak waarmee ze iets leren over dat onderwerp. Maria Montessori bedacht dat het makkelijker zou zijn voor kinderen als daar rekening mee gehouden werd. Op een Montessorischool werken kinderen daarom in hun eigen tempo, kiezen ze materiaal dat op dat moment bij hen past en leren ze ook veel van elkaar. Kinderen zijn heel zelfstandig, maar zij krijgen hierbij hulp. De leraren op de Montessorischool zijn speciaal opgeleid om hen hierbij te begeleiden en op het juiste moment nieuwe lesstof aan te bieden.

Services

Er zijn nog geen expertises ingevuld voor Montessorischool Bergen op Zoom