RK BS St Ludgerusschool

De St.Ludgerusschool is een Katholieke basisschool in Loenen a/d Vecht. Ze wordt bestuurd door de Stichting Katholieke Scholen Westelijk Weidegebied (SKSWW). Op onze school zitten rond de 190 leerlingen. Dit leerlingenaantal is stabiel. In de onderbouw werken we met 2 leerkrachten die elk een combinatiegroep (groep 1+2) leiden. Deze groepen zijn heterogeen samengesteld, wat inhoudt dat 4, 5 en 6 jarigen bij elkaar in dezelfde klas zitten. Wij hebben hiervoor gekozen op sociale gronden. De groepen 3 t/m 8 worden niet gecombineerd, tenzij dit op basis van het aantal kinderen niet te voorkomen is.

Onder identiteit verstaan we de wijze waarop de grondslag zichtbaar gemaakt wordt in didactiek, lesstof en omgang tussen allen die bij het onderwijs zijn betrokken. De identiteit is “breed” en “smal” te beschrijven.
We spreken over een zogenaamde ‘brede identiteit’ als het gaat over het hele schoolgebeuren:
- op onderwijskundig en pedagogisch gebied (o.a. leerlingbegeleiding, onderwijsaanbod,
differentiatie);
- op het vlak van de school als organisatie (het bestuur, GMR, MR, Oudervereniging);
- op beheersmatig gebied (o.a. personeelsbeleid, toelatingsbeleid leerlingen,
materiaalbeheer, aanschaf leermiddelen).

Onze school staat voor:
1. Kinderen zijn verschillend, dus leren ze op verschillende manieren en op
verschillende niveaus. Daar houden wij rekening mee!
2. Wij leren binnen een opbrengstgerichte structuur met en van elkaar.
3. De ouders zijn de deskundigen van hun kind, wij zijn de deskundigen op
onderwijsgebied. Samen met het kind vormt dat een belangrijke driehoek.
4. Leren doen we met al onze zintuigen.
5. Een warm bad, dat prettig en veilig voelt, maar continu nieuwe energie
vraagt!